Jumaat, 2 Mac 2012

¤Alhamdulillah..Thank to Allah¤

Assalamualaikum..apa khabar hati??
Iman sihat kew..??moga sentiasa padat dengan Rahmat dari yang Esa..sudah lama saya tdk mengeluarkan entri baru,rasa kekok pon ada lagipula saya bukanlah penulis hebat.Sekarang ni lagi mencuba untuk merangkak dalam arena penulisan ni.Gigi pon belum tumbuh taw!Jadi jangan ada yang meng'agah bayi kecil ini ya.Kang dia menangis tak dak sapa nak pujuk..hehe

Ingin saya kongsikan cerita saya kepada semua.Satu hari,dalam dingin musim Syita' yang menyelimuti Kota Kaherah saat ini.Ketika menunggu 'tremco' untuk ke kelas pengajian di Jamiah Al-Azhar,tetiba saya didatangi seorang kanak2 perempuan menadah tangan kecilnya meminta sedikit wang.Berbekalkan seraut wajah polos ditempek debu2 jalan sebagai bedak,juga bajunya yang lusuh warna kainnya.Si gadis kecil segera mampir mendekatiku."Hagah Lillah,Hagah Lillah",ucap si gadis kecil berulang kali.Untuk tidak membuat si gadis kecil hampa,terusku mengeluarkan sejumlah 1 LE bersamaan 50 Sen Malaysia nilainya lalu memberi kepadanya."Ok la tu buat beli roti melapik perut si kecil sepertinya",bisik hati kecilku."Alhamdulillah!!Syukran ya,Barakallahufik",balas anak kecil itu sebelum hilang dari celahan orang ramai."Kesian..",bisikku perlahan.Opss!!sebelum terlupa saya nak gtaw dulu apa itu 'tremco'.Mungkin ada yang tertanya2 kan?'Tremco' atau mudahnya sejenis Van merupakan pengangkutan utama di sini(Mesir) selain Bas dan Teksi.Ok,berbalik kepada cerita tadi,dalam kesibukan Kota Kaherah yang dihuni pelbagai ragam manusia ini masih wujud peminta sedekah atau lebih sedihnya disebut gelandangan!Ya,itulah hakikatnya.Tiada yang meminta untuk jadi begitu.Objektifnya,bukan itu hadaf saya sebenarnya.Perspektif yang saya lihat dari sisi kacamata saya adalah mereka sebenarnya adalah golongan yang sangat tabah.Kalaulah kita di tempat mereka,cukup tabahkah kita??..seharian saban waktu menjalani rutin yang sama.Kebanyakan mereka tiada yang namanya 'Indah' dari penglihatan kita.Tetapi pernahkah kita tahu mereka menjalani hari2 mereka dengan ke'Indah'an yang tersendiri.Bahkan mungkin lebih mengecapi erti Bahagia dari kita yang Sempurna harta benda.Nah!!itulah yang ditentukan oleh Allah tanpa kita pernah menghiraukan HikmahNYA.

Kita jarang sekali berSyukur.Betul ke?mengapa saya membuat statement sebegini??Cuba kita semua renung kembali berapa kali kita berTerima Kasih kepada Allah atas kurniaNya untuk kita.Kita lebih banyak mengadu sedih kepadaNya dari berterima kasih.Hakikat kan!

Mungkin ini bezanya kita dengan anak kecil tadi,kita banyak diuji dengan Nikmat yang kadangkala terluak tanpa kita ingin kongsikan dengan orang lain.Sedangkan Nikmat tersebut lebih besar Hikmahnya jika dikongsi.Sama2 merasa manisnya gula,betul atau tidak inilah natijahnya.Kita lebih senang dengan kehidupan yang serba sempura untuk diri sendiri.Moga selepas ini kita semua membanyakkan Terima Kasih kita kepada Allah.Saya pon sama juga,doalah moga saya sentiasa berSyukur atas segala kurniaNya,Amin!!
........................................................
Sebelum berakhir,suka saya tinggalkan tulisan kecil saya dengan satu persoalan.
Cukup sudahkah Terima Kasih kita kepadaNYA dalam hari2 kita??..

Tanyalah Iman dalam diri..terima kasih kita pada Allah tidak perlu kepada hadiah yang mahal2.Just say one words~ALHAMDULILLAH~ Ya Allah..
Sekian untuk entri kali ini..Salam Alaik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan